کتاب نگین ولگا با حمایت گروه رسانه‌ای کاما منتشر شد

کتاب «نگین ولگا» که اولین راهنمای سفر به شهر کازان روسیه به زبان فارسی است با حمایت گروه رسانه‌ای کاما منتشر شد.

این کتاب حاصل همکاری مشترکی است که گروه رسانه‌ای کاما با کمیته گردشگری جمهوری تاتارستان روسیه، آژانس مسافرتی لیاناپرواز و انتشارات تاچارا داشت. سال گذشته با هدف معرفی شهر کازان، به عنوان یک مقصد جذاب و جدید گردشگری به ایرانی‌ها، سفری یک هفته‌ای به این شهر هزارساله ترتیب داده شد که یکی از دستاوردهای سفر، کتاب نگین ولگا است.


کتاب حاصل تجربه پگاه نیکبخت از سفر به کازان، سویاشک و سویاگا در جمهوری تاتارستان روسیه است. با توجه به اینکه در مورد این مقصد به زبان فارسی، اطلاعات بسیار نادری در دسترس علاقمندان به گردشگری است، کتاب نگین ولگا، به معرفی جاذبه‌های گردشگری و تاریخی منطقه تاتارستان کمک زیادی می‌کند. نویسنده برای نگارش این کتاب، علاوه بر اطلاعاتی که در طول سفر گردآوری کرده، از منابع اطلاعاتی معتبر انگلیسی‌زبان نیز بهره برده است. پاره‌ای از اطلاعات اخیر در مورد جاذبه‌های تفریحی نیز در خلال گفتگوهای پیاپی با مسئولان کمیته گردشگری جمهوری تاتارستان به دست آمده است.


یکی از ویژگی‌های بارز این کتاب، استفاده از اینفوگرافیک‌های جذاب و ساده‌ای است که تاریخچه کازان و جاذبه‌های آن را به تصویر کشده‌اند. نقشه‌های راهنمای شهرگردی، تصاویر رنگی از جاذبه‌های کازان و تاتارستان و تاریخچه هزار ساله منطقه از دیگر مزیت‌های منحصربه‌فرد این کتاب است. نگین ولگا با شمارگان هزار نسخه در ۱۰۰ صفحه توسط انتشارات تاچارا که زیرمجموعه گروه رسانه‌ای کاما است، به چاپ رسید.


در مقدمه این کتاب آمده است: شهری که در آن گلدسته مساجد و ناقوس کلیساها در کنار هم قد علم کرده‌اند و گنبدهای مساجد و کلیساها به هم رخ می‌نمایانند، بی‌شک «شهر تسامح» است. از ساحل رود اسطوره‌ای ولگا که به کازان نگاه کنید، آنچه بیش از همه شما را شگفت‌زده می‌کند، هم‌نشینی بناهای باشکوهی است که هریک نماد دینی آسمانی هستند. در عصری که جنگ‌های بی‌پایان بین پیروان تندرو ادیان مختلف در جریان است و به نام دین بی‌رحمانه‌ترین جفاها درحق بشر صورت می‌گیرد، این هم‌نشینیِ دلنشین مذاهب، نشان می‌دهد کازان شهری فراتر از اکنون و اینجاست. در این شهر چیزی فراتر از قانون، میان مسلمانان، مسیحیان ارتدکس، پروتستان و کاتولیک و همچنین یهودیان احترام و اعتماد ایجاد می‌کند؛ و آن فرهنگ مدارا و رضایت قلبی مردم است.


کازان شهر پیوندهاست. این شهر به عنوان پایتخت جمهوری تاتارستان، در مرز بین غرب و شرق عالم قرار دارد و در طول تاریخ، یکی از گذرگاه‌های پرتردد اقوام بوده است. کازان در نقطه اتصال کوه‌های اورال و استپ‌های پهناور شمال خزر قرار دارد و میان این دو اقلیم جغرافیایی متفاوت، یک نقطه عطف است. این شهر همچنین یکی از نقطه‌های اتصال اسلام و مسیحیت است. با اینکه مردم تاتارستان حدود ۱۰۰ سال قبل از اینکه روس‌ها به مسیحیت گرایش پیدا کنند، اسلام را پذیرفتند اما زندگی مسالمت‌آمیزی با مسیحیان روسیه داشته و دارند. رود ولگا در طول تاریخ، همواره به عنوان یکی از مسیرهای تجاری بین کشورهای شمال اروپا با سرزمین‌های حاشیه خزر و همچنین به عنوان مسیری برای تردد بازرگانان شرقی و غربی شناخته می‌شده است. موقعیت منحصربه‌فرد کازان در حاشیه این شاهراه آبی، نقش این شهر را در پیوندهای تجاری بین شمال و جنوب و همچنین شرق و غرب پررنگ‌تر می‌کند.


کازان، شهری تاریخی اما به سرعت در حال رشد است. مسئولان این شهر با تاکید بر پیشینه تاریخی خود و حفظ هر آنچه از گذر تاریخ در این شهر باقی‌مانده است، برای فتح آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند. سال ۲۰۰۵ یک نقطه طلایی در تاریخ معاصر کازان است. این سال به عنوان هزارمین سال تاسیس کازان، معرفی شده بود. به همین مناسبت از چند سال قبل ساخت و سازهای عظیمی در کازان آغاز شد تا همزمان با جشن‌های هزارسالگی این شهر، مردم با سیمایی مدرن از شهر مواجه شوند. رشد سریع اقتصادی کازان، این فرصت را ایجاد کرد که پروژه‌هایی مانند متروی کازان، مسجد قل‌شریف، پل زیبای هزاره، چندین مجموعه بزرگ و مدرن ورزشی و فرهنگی احداث شوند و تعداد زیادی از بناهای تاریخی شهر با هدف احیای هویت تاریخی مردم و البته جذب گردشگران خارجی مورد بازسازیِ اساسی قرار گیرند.

مراسم رونمایی این کتاب در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *