نگاهی به آینده با کتاب راهنمای اکسپوی ۲۰۲۰ دبی

«مقصد: آینده» عنوان کتابی است که راهنمای گردشگران فارسی‌زبان برای سفر به دبی و شرکت در اکسپوی ۲۰۲۰ محسوب می‌شود و انتشارش به‌تازگی به چاپ هفتم هم رسیده است. این راهنما، کتابی راحت‌خوان، کم‌حجم و کاربردی است برای کسانی که می‌خواهند در بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی امسال حوزه گردشگری شرکت کنند. محمد امین و راضیه روستا روایت‌هایشان را از حضور در اکسپوی دبی نوشته‌اند و نشر تاچار با حمایت مادی و معنوی گروه رسانه‌ای کاما این کتاب را منتشر کرده است. عنوان «آینده» بر جلد کتاب، از نتیجه‌ای گرفته شده که نویسندگان از بازدید این رویداد مهم بین‌المللی دریافت کرده‌اند؛ اکسپوی دبی واضح‌ترین تصویر از آینده کشورهاست.

نویسندگان در این کتاب برای مخاطبان توضیح داده‌اند که اکسپوی ۲۰۲۰ دبی به‌دنبال ارائه یک راه‌حل مشترک و افزایش احساس مسئولیت دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی نسبت به آینده جهانی است. هم‌بستگی، همدلی، مشارکت و اعتماد متقابل، مهم‌ترین مفاهیمی است که در اکسپو جریان دارد و مسئولان اکسپو سعی دارند با استفاده از این مفاهیم و کلید واژه‌ها، مسیر ساخت یک «آینده مشترک» را برای جهانیان هموار کنند.

آن‌ها در کتابشان از برنامه‌های متنوعی با عنوان «مردم و سیاره» (با هدف ارائه راه‌حل برای برطرف‌کردن چالش‌های جهانی) یاد کرده‌اند که مسئولان دولتی و نخبگان حاضر در اکسپو را به سمت گفت‌وگو و رسیدن به راه‌حل مشترک جهانی سوق می‌دهند و البته باید اذعان کرد که هم‌زمانی پنجاهمین سالگرد تأسیس امارات، با برگزاری رویداد، فرصت مغتنمی برای این کشور ایجاد کرده تا به واسطه میزبانی از این رویداد بین‌المللی پرقدرت، نقش‌آفرینی پررنگ‌تری در معاملات جهانی داشته باشد.


نویسندگان «مقصد: آینده» به اسناد رسمی برگزارکنندگان اکسپو و منابع رسمی دولت امارات رجوع کرده‌اند و ضمن مروری بر تاریخچه اکسپو و بررسی اهداف برگزارکنندگان آن، درک عمیق‌تری از این رویداد جهانی به خوانندگان ارائه داده‌اند.

بخش‌های مختلف این کتاب مطالبی را در سرفصل‌های متنوعی ارائه می‌دهند که عبارت‌اند: المپیک ملت‌ها، تجربه‌های آخرین اکسپوی اروپایی، بازار ایده‌ها، کشور پنجاه‌ساله، اولین اکسپوی خاورمیانه، رویدادها و حلقه‌ها، لیست ۲۰ تجربه منحصربه فرد در اکسپو، بررسی پاویون ایران و البته ارائه راهنمایی برای سفر دبی، نحوه استفاده از مترو، نحوه تهیه بلیت اکسپو و آداب لباس پوشیدن بازدیدکنندگان و راه‌های دسترسی به رستوران‌ها و همه اطلاعاتی که یک گردشگر برای داشتن یک بازدید هدفمند، نیاز دارد.

کتاب ۱۱۰ صفحه‌ای «مقصد: آینده» به قیمت ۵۹ هزار تومان از طریق آنلاین قابل‌خریداری است.
تازه‌ترین اخبار از اکسپوی دبی این است که این رویداد در هفته‌ای که گذشت رکورد یک میلیون بازدید در هفته را ثبت کرد و مجموع بازدیدها تا به اینجا از مرز ۱۳ و نیم میلیون بازدید گذشته است.

نویسنده سایت نشنال‌نیوز (thenationalnews.com) از تور اکسپوی پرنس ویلیام (Prince William’s tour of Expo 2020) به‌عنوان دلیل این رکوردشکنی یاد کرده و نوشته: «اولین بازدید رسمی دوک کمبریج از امارات با برنامه‌های مختلفی همراه بود که تعاملات سطح بالایی را رقم زد از جمله دیدار با شیخ همدان بن محمد، ولیعهد دبی، گردشگری در جنگل‌های حرای ابوظبی و بازدید از بندر جبل علی دبی برای مشاهده چگونگی مقابله با تجارت غیرقانونی حیات‌وحش.» خبرنگار نشنال‌نیوز در ادامه نوشته: «بازدید دوک کمبریج از اکسپو شامل یک پیاده‌روی فی‌البداهه در خارج از پاویون بریتانیا بود؛ جایی که پادشاه آینده انگلیس با خانواده‌هایی که ساعت‌ها برای ملاقات با او در صف ایستاده بودند صحبت کرد.» البته طبق این روایت، دلیل دیگری که رکوردشکنی این هفته اکسپوی دبی را رقم زد، برگزاری جشن روز ملی فیلیپین با حضور ستاره آمریکایی فیلیپینی موسیقی پاپ در اکسپو و اجراهای زنده بوده است. البته آن‌طور که برگزارکنندگان اکسپو اعلام کرده‌اند، آن‌ها منتظر رکوردشکنی ۲۵ میلیون بازدید تا ماه مارچ هستند.

گفتنی است اکسپوی دبی از اول اکتبر ۲۰۲۱ آغاز به کار کرده و بعد از ۶ ماه برگزاری، در ۳۱ مارچ ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد. این رویداد هر هفت روز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ شب برپاست ولی آخرین ساعتی که روزانه اجازه ورود به بازدیدکنندگان داده می‌شود، ۱۱ شب (ساعت ۲۳) است. البته در روزهای جمعه تا یکشنبه ساعت بازدید افزایش پیدا می‌کند و به ۹ صبح تا ۲ نیمه‌شب می‌رسد و تا ۱ شب هم اجازه ورود داده می‌شود. پاویون‌ها هم هر روز از ۱۰ صبح تا ۲۲ به روی گردشگران باز هستند.

بر اساس گزارش مگا پاول (Megha Paul) در تراول‌دیلی مدیا (traveldailymedia) اکسپوی ۲۰۲۰ دبی تا به حال ۱۲۱ میلیون بازدید مجازی را تجربه کرده است.

سایت دردیل (theroadreel.com) هم در گزارشی ۱۰ پاویون برتری را که باید در اکسپوی دبی ببینیم به این شرح معرفی کرده است: آئوسرا (Ausra) که عکاس و راهنمای گردشگری و نویسنده است، پاویون ژاپن را در صدر پاویون‌های اکسپو می‌داند و حتی نوشته اگر فقط یک پاویون را می‌خواهید ببینید، ژاپن را ببینید. اگر قبل از ساعت ۱۰ صبح به این پاویون برسید شانستان برای تجربه‌اش بیشتر است؛ وگرنه ممکن است بین ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت مجبور باشید در صف بایستید تا بالاخره بتوانید تور یک ساعته پاویون را تجربه کنید. امارات، کره‌جنوبی، پاکستان، انگلستان، عربستان سعودی، روسیه، جامائیکا، سوئیس و البته پاویون متحرک الیف (Alif mobility pavilion) که یکی از سه پاویون موضوعی اکسپو است.

نویسنده: نفیسه حاجاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *