کتاب پرسه زنی در کیش رونمایی شد

رونمایی کتاب پرسه زنی در کیش

کتاب پرسه زنی در کیش که توسط پگاه نیکبخت به رشته تحریر درآمده است در دفتر جامعه بازاریان و بازرگانان کیش رونمایی شد.

به گزارش کاماپرس، در این نشست که با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و فرهنگی و رسانه‌ای جزیره کیش برگزار شد، رحمان سادات نجفی، مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان گفت: ما در راستای مسئولیت اجتماعی، از چاپ این کتاب حمایت می‌کنیم، چراکه کیش به عنوان پرچمدار و پیشانی مناطق آزاد کشور، باید بیش از این‌ها معرفی شود.

وی افزود: متاسفانه تا به امروز برای معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های کیش نه در سازمان منطقه آزاد کیش و نه در بخش خصوصی فعالیت چشمگیری و خاصی صورت نگرفته است. ما با حمایت معنوی از چاپ کتاب پرسه زنی در کیش سعی کردیم، به اندازه خودمان در معرفی کیش به گردشگران کمک کنیم.

سادات نجفی با تاکید بر اینکه بسیاری از نوآوری‌ها و اتفاقات مثبت در مناطق آزاد کشور، برای اولین بار در جزیره کیش رقم خورده و پس از موفق شدن به سایر مناطق تسری پیدا کرده است، اضافه کرد: امکانات و ظرفیت‌های کیش بی‌بدیل است اما به خاطر برخی مشکلات امکان توسعه و سرمایه‌گذاری در این جزیره از بین رفته است.

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش افزود: چاپ کتاب پرسه‌زنی در کیش مقدمه یک اتفاق فرهنگی بزرگتر است. انتشارات تاچارا این کتاب را بدون تحمیل هزینه به جزیره کیش و به صورت داوطلبانه منتشر کرده و قرار است در آینده نزدیک آن را به سایر زبان‌های خارجی نیز به زیر چاپ ببرد.

رونمایی کتاب پرسه زنی در کیش

ضعف مستندسازی جاذبه‌های گردشگری در ایران

در ادامه پگاه نیکبخت، نویسنده کتاب ضمن تشکر از حمایت‌های جامعه بازاریان و بازرگانان به ارائه توضیحاتی درباره کتاب پرسه‌زنی در کیش پرداخت و با بیان اینکه در صنعت گردشگری، کتاب‌‌های راهنما نقش بسیار مهمی دارد، گفت: این نوع کتاب از یک سو به مسافران کمک می‌کند تا تجربه بهتری از سفرشان داشته باشند و به سفیر آن مقصد تبدیل شوند؛ و از سوی دیگر بهتر و هوشمندانه‌تر در مقصد هزینه کنند و نفع بیشتری به کسب‌وکارهای جامعه میزبان برسانند. مسافری که از یک سفر لذت ببرد هم دوباره به آنجا سفر می‌کند و هم دیگران را به سفر تشویق می‌کند.

وی ادامه داد: به همین خاطر می‌بینیم که مقاصد عمده گردشگری و شهرهای گردشگرپذیر نه فقط کتاب راهنمای شهرگردی بلکه کتاب‌های اختصاصی برای تفریحات شبانه یا مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی یا حتی گردشگری خوراک به زبان‌های مختلف تهیه می‌کنند. به بیان دیگر برای هر بخش از صنعت گردشگری در آن مقصد کتاب اختصاصی چاپ می‌کنند.

نیکبخت با اشاره به ضعف مستندسازی ظرفیت‌های گردشگری ایران گفت: با این مقدمه وقتی به کیش که یکی از زیباترین و مهم‌ترین شهرهای گردشگری ایران است می‌رسیم، جای خالی یک کتاب به‌روز و فاخر برای راهنمایی مسافران به شدت احساس می‌شود. جای تعجب فراوان بود که چرا کیش چنین کتابی ندارد و نه متولیان رسمی و نه فعالان بخش خصوصی برای رفع این کمبود و نقصان فعالیتی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: ما در انتشارات تاچارا از دو سال پیش طرح نگارش این کتاب را در برنامه قرار دادیم و با راهنمایی دوستان بزرگواری همچون آقای سادات‌نجفی، خانم بحرینی، آقای ناصری و غفاری، آقای تاوتلی، آقای رشیدیان و دیگر دوستان توانستیم این کتاب را به چاپ برسانیم. لازم است من از این بزرگواران و همچنین شرکت‌هایی که با حمایت مالی از این کتاب، کمک کردند تا ایده ما به سرانجام برسد تشکر ویژه داشته باشم.

رونمایی کتاب پرسه زنی در کیش

آیا عمر کتاب‌های راهنمای سفر به پایان رسیده است؟

نویسنده کتاب پرسه‌زنی در کیش در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در فرایند نگارش و تدوین این کتاب، برخی دوستان بارها گفتند «عمر کتاب تمام شده است و الان عصر موبایل و شبکه‌های اجتماعی است». بارها تلاش کردند تا از روی دلسوزی ما را از این کار منصرف کنند اما در این میان نکته‌های مهمی نادیده گرفته می‌شد؛ اول اینکه وقتی می‌توانیم به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تکیه کنیم که اطلاعات کامل و جامع و به‌روزی درباره موضوع مورد نظر در آن باشد. متاسفانه درباره کیش و جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و گردشگری آن، هرچند اطلاعات زیادی در اینترنت وجود دارد اما این اطلاعات به‌روز و کامل نیست. به همین خاطر یک کتاب که به سوال‌های کلیدی کاربران پاسخ دقیق و صحیح دهد، حتما مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی افزود: دوم اینکه با استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی از جمله کیوآرکد می‌توان کتاب را از حالت ایستا خارج و به یک رسانه تعاملی تبدیل کرد. نکته سوم این است که کتاب‌های راهنمای سفر، یک حالت یادگاری و سوغاتی نیز دارند و مسافران اغلب مایل هستند، پس از بازگشتن به منزل، برای مرور خاطرات سفر هراز گاهی کتاب راهنمای سفر را ورق بزنند و دوباره حس و حال سفر خوبی که تجربه کردند را مرور کنند.

رونمایی کتاب پرسه زنی در کیش

نیکبخت خاطر نشان کرد: ما با در نظر گرفتن این موارد، کتاب را سازگار با رفتار کاربران فضای مجازی و به صورت تعاملی طراحی کردیم. کتاب عکس‌محور است و مخاطب با همان الگوی رفتاری که در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام پرسه می‌زنند، کتاب را تورق می‌کنند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید در صفحه‌های کتاب، عکس‌های بزرگ همراه با متن‌های موجز و مختصر اما کاربردی قرار دارد. در صفحه‌هایی که به کسب و کارها مربوط است، با استفاده از کیوآرکد مخاطب را مستقیم به سایت یا شبکه‌های اجتماعی آن برند هدایت می‌کنیم تا اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارد، بتواند همانجا کسب کند و در نهایت خریدش را انجام دهد.

نویسنده کتاب پرسه‌زنی در کیش افزود: یکی دیگر از مزیت‌های شاخص این کتاب، شیوه توزیع آن است. کتاب هرچند با بهترین کیفیت چاپ روی بهترین کاغذ به چاپ رسیده اما به صورت رایگان در جزیره بین گردشگران توزیع می‌شود. به این صورت شانس کسب و کارها برای بیشتر دیده شدن، افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر توزیع رایگان کتاب در جزیره، این کتاب در کتابفروشی‌های معتبر فیزیکی و مجازی سراسر کشور هم توزیع شده است و شما همین الان با جستجوی نام کتاب در گوگل مشاهده می‌کنید که بیش از ۱۰ کتابفروشی معتبر به صورت آنلاین در حال عرضه کتاب هستند.

رونمایی کتاب پرسه زنی در کیش

کیش؛ فراتر از تفریحات دریایی و مراکز خرید

نیکبخت در ادامه به محتوای کتاب اشاره کرد و گفت: سعی کردیم کیش را فراتر از تفریحات آبی و مراکز خرید به مخاطبان معرفی کنیم. کیش تاریخ و فرهنگی دارد که متاسفانه متناسب با ظرفیتش مورد توجه قرار نگرفته است. ما در این کتاب، تلاش کردیم علاوه بر تفریح و خرید و خوشگذرانی، مخاطب را با میراث تاریخی و تمدنی کیش نیز آشنا کنیم.

رونمایی کتاب پرسه زنی در کیش

وی افزود: ماموریت ما با چاپ کتاب، به سرانجام نرسیده است. ما امیدواریم که هر سه تا چهار ماه یک بار کتاب را به‌روزرسانی کنیم و دوباره زیر چاپ ببریم و بین مسافران جزیره به صورت رایگان توزیع کنیم. همچنین امیدواریم با راهنمایی و همراهی فعالان اقتصادی و فرهنگی جزیره، بتوانیم این کتاب را به زبان‌های انگلیسی، عربی، چینی و روسی نیز چاپ کنیم تا گردشگران خارجی نیز بتوانند تجربه عمیق‌تری از سفر به کیش داشته باشند.

نیکبخت خاطر نشان کرد: ناگفته نماند که این کتاب، بدون شک می‌توانست از اینکه هست بهتر باشد. به همین خاطر از همه بزرگواران حاضر در جلسه و سایر عزیزانی که گزارش این نشست را می‌بینند و می‌خوانند خواهش می‌کنم که نظرات و راهنمایی‌های‌ خود را در اختیار ما قرار دهند تا در چاپ‌های بعدی مورد استفاده قرار دهیم.

وی در ادامه به برنامه‌های بعدی انتشارات تاچارا اشاره کرد و گفت: این امیدواری را داریم که بتوانیم کتاب‌های اختصاصی دیگری در حوزه‌های گردشگری خوراک و تفریحات دریایی برای کیش به چاپ برسانیم. البته این مهم نیازمند همراهی و راهنمایی‌های فعالان و متخصصانی است که در جزیره در این حوزه‌ها سال‌هاست فعالیت می‌کنند و تجربه دارند. ما آمادگی داریم کتاب‌های تخصصی دیگری در حوزه گردشگری به چاپ برسانیم تا گردشگران از حضورشان در کیش لذت بیشتری ببرند و نفع مضاعفی به کسب و کارها برسانند.

رونمایی کتاب پرسه زنی در کیش

نیکبخت در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: در پایان یک خواهش از متولیان رسمی و همچنین فعالان بخش خصوصی دارم که تا حد امکان به مستندسازی داشته‌ها و ظرفیت‌های کیش بپردازند. ما در حد توان‌مان به عنوان یک ناشر خصوصی عمل کردیم و همچنان هم پای کار هستیم تا چاپ‌های بعدی و کتاب‌های بعدی را به سرانجام برسانیم اما کیش بزرگتر و جذاب‌تر از آن است که ما به تنهایی بتوانیم آن را به ایرانیان و سایر گردشگران جهان معرفی کنیم. باید بیش از این قدر کیش را بدانیم و با تولید انواع محتوای تخصصی، کیفیت سفر به کیش را ارتقا دهیم.

کتاب پرسه‌زنی در کیش، در ۶۴ صفحه به صورت تمام‌رنگی در تیراژ ۱۰ هزار نسخه به چاپ رسیده و با قیمت ۱۲۰ هزار تومان در دسترس علاقمندان به گردشگری و تفریح قرار گرفته است.

از پگاه نیکبخت، پیش از این دو کتاب دیگر نیز در حوزه گردشگری به چاپ رسیده است؛ کتاب «نگین ولگا» که به معرفی شهر کازان و جمهوری تاتارستان روسیه می‌پردازد و همچنین کتاب «نزدیک‌ترین جام جهانی» که راهنمای حضور در کشور قطر همزمان با بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *