رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا: باید فرصت‌هایی که در اکسپو از دست دادیم را جبران کنیم

رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا گفت: با توجه به اینکه اکسپو در همسایگی ایران برگزار می‌شود، انتظار می‌رفت بازدیدکنندگان بیشتری از کشورمان در این رویداد مهم جهانی شرکت کنند.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک ایران و ایتالیا، احمد پورفلاح، در نشست رونمایی از کتاب «مقصد: آینده» که هفته گذشته در این اتاق برگزار شد، تاکید کرد: پاویون ایران در اکسپو تا به امروز نمره قبولی نگرفته است. متاسفانه هم دولت و هم بخش خصوصی از نحوه حضور ایران در اکسپو رضایت ندارند. ما در اتاق ایران سعی کردیم با تشکیل یک کمیته ویژه اکسپو تمام توان بخش خصوصی را برای حضور پرقدرت‌تر کشورمان در این رویداد، متمرکز کنیم اما متاسفانه همراهی‌ها و همدلی‌هایی که باید صورت می‌گرفت، ایجاد نشد.

وی افزود: با توجه به سوژه اصلی اکسپو که پیوند ذهن‌ها و خلق آینده است، انتظار می‌رفت در پاویون ایران محصولاتی عرضه شود که نشان‌دهنده پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک باشد. بهتر است در اکسپو به برنامه‌هایی اشاره شود که نشان می‌دهد بخش‌های مختلف کشور تلاش می‌کنند آیندۀ ایران را همگام با جامعه جهانی رو به پیشرفت بسازند. در حال حاضر آنچه بیش از همه مشاهده می‌شود، محصولات سنتی و صنایع دستی است. جای راهنماهای گردشگری مسلط به زبان خارجی که بتوانند ایران را به بازدیدکنندگان خارجی نیز معرفی کنند در پاویون ایران خالی است. با توجه به اینکه کشورهای همسایۀ ما، به کیفیت حضور ایران در اکسپو چشم دوخته‌اند، می‌توان از ماه‌های باقیمانده از اکسپو استفاده و فرصت‌های از دست رفته را جبران کرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا در ادامه به انتشار کتاب «مقصد: آینده» اشاره کرد و گفت: دوره قبلی اکسپو در میلان برگزار شد. من به خاطر دارم که در آن دوره هم بسیاری از فعالان اقتصادی و مدیران دولتی شناختی نسبت به اکسپو نداشتند. به همین خاطر چند ماه پیش، وقتی شنیدم قرار است انتشارات تاچارا کتابی در این خصوص منتشر کند، بسیار خوشحال شدم. به نظر من جای یک کتاب که مردم و نخبگان را با اکسپو آشنا کند، در بازار نشر ایران خالی بود.

امارات کشور آینده است

دبیرکل اتاق مشترک ایران و ایتالیا نیز در این نشست به اهمیت اکسپو اشاره کرد و گفت: هرچند بسیاری از افراد فکر می‌کنند اکسپو یک نمایشگاه تجاری شبیه سایر نمایشگاه‌ها است، اما این رویداد یک گردهمایی تمام‌عیار فرهنگی است. در اکسپو فرهنگ کشورهای مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند و تصویر واضح‌تری از جامعه جهانی به بازدیدکنندگان ارایه می‌شود.

لیدا شهابی افزود: این یک فرصت ارزشمند برای فعالان اقتصادی است تا با حضور در اکسپو با فرهنگ مردمانی آشنا شوند که قصد تجارت با آنها را دارند.

وی خاطر نشان کرد: دولت امارات که میزبانی اکسپو را برعهده دارد، همواره به فکر آینده است. آنها از سال‌ها قبل روی این رویداد جهانی سرمایه‌گذاری کردند. در پاویون این کشور، نمایش ارزنده و شاخصی از آینده ارایه شده است. آنها حتی برای استفاده بهینه از فضا و سازه‌های اکسپو پس از پایان این رویداد نیز برنامه دارند و قرار است این محل به یک منطقه بزرگ تجاری تبدیل شود.

شهابی ضمن اشاره به دوره قبلی اکسپو که در شهر میلان ایتالیا برگزار شد، گفت: در میلان متاسفانه طراح پاویون ایران نتوانست آنچه که در ذهن خود داشت را کامل پیاده کند اما امسال خوشبختانه فاصله طراحی تا اجرا در دبی کوتاه بود و ایده طراحان تا حد بسیار زیادی اجرایی شد.

وی افزود: ما هنوز برای حضور در اکسپوها جوان هستیم و باید تجربه کسب کنیم. کشورهایی در اکسپو موفق می‌شوند که حضوری متناسب با تم اصلی این رویداد داشته باشند. متاسفانه در حالیکه اکسپوی امسال رو به آینده داشت اما در پاویون ایران تاکید بسیار زیادی بر میراث کهن و آثار باستانی شده است. این نحوه حضور تا حدودی تعجب‌برانگیز است.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و ایتالیا همچنین درباره کتاب «مقصد: آینده» گفت: خیلی خوشحالم که یک متن دقیق درباره اکسپو منتشر شده است. البته لازم است که تجربه‌های ما از حضور در اکسپو دبی نیز در قالب یک کتاب مکمل گردآوری و منتشر شود. مستند کردن تجربه‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا در اکسپوی اوزاکا نمایش موفق‌تری ارایه دهیم.

حامد استیری، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و امارات نیز در این نشست تاکید کرد: هرچند مسئولیت برگزاری اکسپو با دولت است اما ما در اتاق مشترک ایران و امارات از دو سال قبل تلاش کردیم با برگزاری نشست‌های حضوری و آنلاین فعالان اقتصادی بخش خصوصی و مدیران دولتی را با این رویداد معتبر جهانی آشنا کنیم. حتی برخی جلسه‌ها را نیز در استان‌های مختلف برگزار کردیم تا ظرفیت‌های اکسپو را به تولیدکنندگان و بازرگانان معرفی کنیم.

وی افزود: در ایام برگزاری اکسپو نیز جلسه‌های تجاری متعددی برای فعالان اقتصادی ایرانی با بازرگانان سایر کشورها ترتیب دادیم تا در حاشیه اکسپو به انتقال اطلاعات و ایجاد روابط تجاری بپردازند.

استری ضمن اشاره به وضعیت پاویون ایران در اکسپو، گفت: هرچند ایراداتی در پاویون ایران بود اما این نکات به سرعت در حال برطرف شدن است. ناگفته نماند که پاویون ایران در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورها، بهتر و به‌موقع آماده شد و همزمان با آغاز اکسپو، میزبان شرکت‌کنندگان بود.

 

تلاش امارات برای ساخت اقامتگاه مریخی

محمد امین، یکی از دو نویسنده کتاب «مقصد: آینده» نیز در این مراسم به معرفی کتاب پرداخت و گفت: هدف اصلی ما تهیه کتاب، آشنا کردن مخاطبان عام، فعالان اقتصادی و مدیران دولتی با بزرگترین رویداد فرهنگی جهان بود. با توجه به اینکه این رویداد برای اولین بار تا در نزدیکی مرزهای کشورمان برگزار می‌شود، تصمیم گرفتیم با انتشار این کتاب، در حد توان‌مان تلاش کنیم تا مردم را نسبت به این رویداد حساس کنیم.

وی افزود: متاسفانه وقتی اظهار نظرها و مصاحبه‌های مسئولان اصلی پاویون ایران در اکسپو را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که حتی این افراد نیز شناخت عمیقی از اکسپو ندارند. چه بسا ناهماهنگی‌ها و کاستی‌هایی که در پاویون ایران مشاهده می‌شود ناشی از همین ناآگاهی است. متاسفانه جای نمایندگان ایران در بسیاری از رویدادهای تخصصی و نشست‌های علمی که در حاشیه اکسپو برگزار می‌شود، خالی است.

امین تاکید کرد: مردم امارات که امروز میزبان اکسپو هستند، از قرن‌ها در حال مبارزه با شرایط سخت طبیعی پیرامون خود بوده‌اند. هرچند آنها از نعمت دلارهای نفتی برخوردار شدند اما دلیل موفقیت‌های امروز آنها صرفا درآمدهای نفتی نیست. حاکمان امارات پی برده‌اند که باید به دانش اهمیت بدهند و برای ساختن آینده، برنامه‌ای منسجم و اصولی داشت باشند. با مروری بر برنامه‌های صدسالۀ این کشور مشاهده می‌شود که آنها در تلاش برای ساخت یک اقامتگاه انسانی بر سطح مریخ تا سال ۲۱۱۷ هستند.

کتاب «مقصد: آینده» که به معرفی تاریخچه اکسپو می‌پردازد، همزمان با آغاز اکسپوی دبی توسط انتشارات تاچارا به چاپ رسید و در مدت زمان کوتاهی به چاپ چهارم رسید. این کتاب توسط محمد امین و راضیه روستا به رشته تحریر درآمده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *